Blitzkrieg

Dune 2, Command and Conquer, Red Alert, ki ne emlékezne? Mi egyébként annyira fanatikusok voltunk régen még gimnáziumban, hogy a 10 perces szünetekben is 4 játékosos C&C multiplayer partikat inicializáltunk (ahelyett, hogy osztálytársaink telefonját és elemózsiáját raboltuk volna el, mint a mai iskolákban teszik a cigány tetvek). Ráadásul 386DX40-eken. A "sebesség" nem volt túl élvezetes, de az igazi old school'er úgy van ezzel, hogy a Dune 2-vel is azért jó 286-on játszani, mert a későbbi, több enemyvel járó pályákon ugyanannyi idő alatt több parancs kiadására nyílik lehetőség.

Nos a 2003-as kiadású Blitzkrieg is RTS. Mac felhasználóhoz méltó módon, kényelmesen érkezett meg hozzám, ugyanis amint elolvastam a portolást végző VP Ltd e-mailjét, a deliver2mac.com oldalon keresztül a banki tranzakciót követően már tölthettem is le. Náci RTS, ez természetesen musthave.

blitzkrieg-01
Tömeggyilkos ázsiai barbárokkal teli szovjet tankok lelik ízzó halálukat a megerősített, és tüzérséggel támogatott német pozíciókon felmorzsolódva. Minden nap el tudnék nézegetni ilyen szívmelengető képeket. Sokat adnék érte, ha a Barbarossa hadművelet a valóságban is ilyen sikerekkel ért volna véget.


Egyébként a játék (a veszteségek, a páncélosok értékei) valóban elég realisztikusnak tűnik a már említett elődökkel ellentétben, és a játékmenet is elég jó. Ami viszont nagyon bosszantó, az a fantasztikusan szar útvonalkereső algoritmusa mind a járműveknek, mind a gyalogosoknak. Utóbbiról talán a Syndicate jut eszembe (ami persze egy kiváló játék), az előbbi terén pedig szerintem műfajt is teremthetne. Kezdődik az egész ott, hogy gyalogosokat és páncélosokat nem érdemes egymás mellett mozgatni, mert nagyjából olyan előzékenyen fognak egymás előtt oda-vissza udvariaskodni, mintha legalábbis első szexualizációra készülődnének. A teherautók ugyanígy csinálják, de azok talán még hatékonyabban akadnak bele egymásba és a páncélosokba, így téve meg fél óra alatt 5 métert. A legjobb megoldásnak eddig az tűnik, hogy minél távolabb érdemes tartani a különböző típusú egységeket egymástól, kivéve persze a támadást ahol a pótolható gyalogság mehet elöl a darálóba, a harckocsik meg (melyek nem pótolhatóak) mögöttük - egyenként vezérelve persze. Mint a fenti képen is látható, az igazán nagy vérfürdőket a jól megszervezett védekezésben lehet megrendezni, és erre elég változatos és jól használható eszközök állnak rendelkezésre, az árkoktól kezdve a szögesdrótokon és a gyalogsági-, illetve harckocsiaknákon át szögesdrótokig és páncélosakadályokig. Az ott izzó orosz roncsok fénykorukban, frontális csatában kilőtték volna a páncélosaim javát (az orosz harckocsik a háborúban valóban masszívabb konstrukciók voltak német ellenpárjaiknál), így viszont csak negligálható veszteségeket szenvedtek a beásott Wehrmacht erők.

A másik vicces momentum, hogy szinte minden küldetésben rendelkezésre áll egy scout, ami a földön kúszva közepes távolságból már észlelhetetlen, ennélfogva nagyszerűen alkalmas arra hogy be infiltratelje magát az ellenséges vonalak mögé, majd távcsöves Mauser puskájával távolból likvidálja az ellenséges tüzérség személyzetét, majd a személyzet pótlására érkező gépkocsikat is - amelyeket szintén nem lehet utángyártani. Ha ezeknek annyi, nincs több gyalogságerősítés. Az AI sajnos idióta, mert szinte soha nem küld a helyszín átvizsgálására csapatokat, sőt igazából amikor küldeni látszott, az is valami járőr lehetett, vagy túl közel mentem valamelyik egységéhez. Kicsit hasonló módszer ez, mint a Dune 2-ben egy harcossal megtámadni a harvestert, majd hagyni hogy - klassz csontrecsegéssel és placcsanással járó effekt kíséretében - elüssön, ugyanisegy AI bugnak köszönhetően az utána többé meg nem mozdult. Nyilván multiplayerben ez nem annyira játszik.

Összességében sok bugmentesebb játékot láttam már, ugyanakkor ebben a műfajban ez az egyetlen, és a betanulás után már viszonylag kevés füstölgés mellett egész jól el lehet vele lenni.

Ja, természetesen lehet a háborús bűnös és barbár szövetségesekkel meg a szovjetekkel is játszani - mivel mindhárom oldalnak van campaign-je - de ki nem szarja le.